Wyniki pomiarów naszych Celic - hamownia / G-Tech

Moderator: Moderatorzy Projektow

TomPoz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4958
Rejestracja: 08-07-04, 23:41
Lokalizacja: Warszawa

Wyniki pomiarów naszych Celic - hamownia / G-Tech

Postautor: TomPoz » 09-09-05, 09:21

Proponuję w tym wątku wrzucać wyniki pomiarów charakterystyk naszych Celic.
Prośba do Admina o przyklejenie wątku i umożliwienie wrzucania tutaj załączników. :-D

Awatar użytkownika
PREZES900RR
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1691
Rejestracja: 13-08-04, 19:02
Lokalizacja: Elbląg
Kontakt:

Postautor: PREZES900RR » 10-09-05, 22:28

Ja przeanalizowałem swoje wykresy z G-techa i doznałem szoku!!!
Nie wiem czym to jest spowodowane ale nic tu nie pasuje.
Wg Fabryki
celica 1,6 powinna mieć 77kW przy 6000 RPM
i 142Nm przy 3200 RPM
0-100km/h 11 sekund


Wg G-techa - pomiar robiony 31.10.2004 roku, temperatura okolo 10-15st Celcjusza
opony zimowe Fulda, asfalt suchy itd(modyfikacja: sprzeglo od 1,8 VI gen[na wykończeniu], odchudzone kolo zamahowe, filtr stozkowy JR-zasysajacy powietrze z komory silnika)
dane
1st próba
65kW przy 5381 RPM
122Nm przy 4085 RPM

2nd próba
59,2kW przy 5776 RPM
124Nm przy 2976 RMP

PRZYSPIESZENIE 0-100km/h 9,998 sekundy

Co mnie zastanawia to fakt ze próba następowała jedna po drugiej i o ile kW i przyspieszenie mogly sie roznic, to maxymalny moment obrotowy - powinien zostac bez zmian w oby dwoch probach.

Teraz badanie celicy po w/w modyfikacjach + nowe sprzeglo takze 1,8, nowy filt K&N oczywiscie z dolotem z przed maski, wyciety katalizator, opony Nokiany, ustawione luzy zaworowe.
Temperatura powietrza okolo 25 st celcjusza, data 7 sierpnia 2005 roku.
Wykonano 4 proby:

dane
1st próba
53,3kW przy 5964 RPM
93,4Nm przy 4525 RPM

2nd próba
52,6kW przy 5793 RPM
92,2Nm przy 4776 RMP

3td próba
49,5kW przy 5793 RPM
87,4Nm przy 4804 RPM

4th próba
51,4kW przy 5921 RPM
89,9Nm przy 4474 RPM

Wg G-techa moje auto spadlo maxymalnie z 65,9kW do 49,5kW
122Nm do 87,4Nm

Pomijajac juz RPM moim zdaniem wystepuja w nich za duze odchyły. Poza tym, jeśli auto ma niby 49,5kW czyli około 75-80KM i moment 87Nm zamist fabrycznych 142Nm to czemu zapindala 210km/h odstawia inne auta na swiatłach. Wczoraj scigalem sie na odcinku okolo300m z Fordem Probe 2,5litra i na 2gim biegu mie robil - a na calej trasie przegralem o kilka centymetrow.
Moim zdaniem wystepuja wielkie przeklamania w tym G-techu, bo jesli bym mial te 80KM przy masie ponad 1200kg to bym mial osiagi golfa II z silnikiem 1,3L a mimo to autko jezdzi szybko jak marzenie(w tej klasie i masie)

Moze mi ktos to wytlumaczyc???
Elbląskie Forum Motocyklistów http://www.grupaelblag.pl

TomPoz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4958
Rejestracja: 08-07-04, 23:41
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: TomPoz » 19-09-05, 10:45

Rozjazdy wyników G-Tech'a moim zdaniem wynikają z ustawień masy - ona jest kluczowa do określenia osiągów.

Awatar użytkownika
Robert
Site Admin
Site Admin
Posty: 7704
Rejestracja: 19-12-03, 23:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Postautor: Robert » 19-09-05, 11:09

Dane, które G-Tech mierzy to:
przyspieszenie, obroty silnika, czas
Na podstawie tych danych można w prosty sposób wyliczyć (mając podstawową wiedzę z fizyki)
1. prędkość chwilową
2. czas potrzebny na osiągnięcie konkretnej prędkości
3. przejechaną drogę
4. drogę hamowania

Po dodaniu do danych masy samochodu i obrotów silnika można wyliczyć
5. chwilowy moment obrotowy
6. chwilową moc

Pomiary należy przeprowadzać na płaskiej i równej drodze.

Jak widać gołym okiem, wyniki momentu i mocy są bardzo zależne od wpisania właściwej masy samochodu, którą w warunkach polowych da się tylko szacować i odpowiedniego skalibrowania wewnętrznego obrotomierza (w kilku samochodach nie udało mi sie tego zrobić).

Również porównywanie wyników przed i po modyfikacji powinno odbywać się w porównywalnych warunkach (najlepiej na tej samej drodze)

No i jeszcze trzeba napisać o oporach (powietrze, straty na przekładniach, opory toczenia, itd...) które nie są wogóle brane pod uwagę.

Teraz co do wyników Celiki PREZES900RR'a - powinniśmy to potwierdzić na drodze w Warszawie, ale moim zdaniem efekt przeniesiania maksimum momentu i mocy w wyższe partie obrotów to są efekty nie do końca przemyślanych modyfikacji w układzie dolotowym i wydechowym. Takie efekty można zaobserwować praktycznie za każdym razem, gdy ktoś zmienia filtr na stożek + pseudo dolot, lub zakłada sportowy tłumik końcowy.
W niektórych przypadkach strumień świadomości powinien ukryć się głęboko w nieświadomości.

Awatar użytkownika
-= iR =-
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 729
Rejestracja: 30-12-03, 11:04
Lokalizacja: KędzierzynKoźle

Wykres z hamowni

Postautor: -= iR =- » 28-09-05, 11:05

Celica GT 2.0 , rocznik 1997, przebieg ~172kkm
katalogowo 170KM

Kompletna seria, pewnie katalizator jeszcze fabryczny :-)

Obrazek

I co my tu widzimy ?

Cieszy, że trzma serie :D
Troche dziwna krzywa mocy i bardzo dziwna momentu.
Idealnie jest dopiero od 5800obr/min
Siakieś dziwne dołki przy 4000 i 5500 obr/min :?
Moc rośnie do odcięcia (na hamowni poźniej odcina)
Niższa od katalogowej wartość momentu, na dodatek osiągana przy dużo wyższych obrotach.

Co Wy na to ?
Ostatnio zmieniony 18-10-05, 14:08 przez -= iR =-, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
techno
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 430
Rejestracja: 23-12-03, 10:43
Lokalizacja: Kraków

Postautor: techno » 28-09-05, 11:18

No fakt serie trzyma ładnie - ale to doły, szczególnie na krzywej momentu jakieś takie dziwne, nie mam pomysłu z czego to moze wynikac
Techno

TomPoz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4958
Rejestracja: 08-07-04, 23:41
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: TomPoz » 28-09-05, 11:26

Coś dziwnie - moc maksymalna przy 7600 rpm?
Przecież odcięcie jest wcześniej. Max powinien być przy 6800.
Moment max też chyba coś wysoko, o ile dobrze pamiętam to powinien być przy 4800.

Awatar użytkownika
-= iR =-
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 729
Rejestracja: 30-12-03, 11:04
Lokalizacja: KędzierzynKoźle

Postautor: -= iR =- » 28-09-05, 11:56

I drugi pomiar bez filtra powietrza
+5KM , moc i moment położone troche niżej

(max moment niby prawie 700obr/min niżej, ale patrząc na wykres to jest stały w zakresie 5800-7000obr/min)

Obrazek
Ostatnio zmieniony 18-10-05, 14:10 przez -= iR =-, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Robert
Site Admin
Site Admin
Posty: 7704
Rejestracja: 19-12-03, 23:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Postautor: Robert » 28-09-05, 12:00

Mam pytanie: jak są ustalane obroty silnika? Poprzez jakiś kabelek, czy poprzez prędkość obrotową kół?

Aaaa. No i gratulacje.
W niektórych przypadkach strumień świadomości powinien ukryć się głęboko w nieświadomości.

Awatar użytkownika
-= iR =-
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 729
Rejestracja: 30-12-03, 11:04
Lokalizacja: KędzierzynKoźle

Postautor: -= iR =- » 28-09-05, 12:13

Robert pisze:Mam pytanie: jak są ustalane obroty silnika? Poprzez jakiś kabelek, czy poprzez prędkość obrotową kół?

Aaaa. No i gratulacje.


Nie wiem :-(
Celica nie ma złącza obd2 więc na pewno nie od komputera, więc chyba od kół i przełożenia ?
A z tego co widziałem to kabelki tylko do temp. dolotu i oleju. I jeden kabelek na przewód wysokiego napięcia (nie wiem po co?)

Awatar użytkownika
Robert
Site Admin
Site Admin
Posty: 7704
Rejestracja: 19-12-03, 23:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Postautor: Robert » 28-09-05, 12:21

-= iR =- pisze:I jeden kabelek na przewód wysokiego napięcia (nie wiem po co?)

No to właśnie pewnie obroty z tego kabelka.

Ale to nadal nie wyjaśnia skąd się wzięły oborty powyżej 7200RPM?

A co do momentu, to przy pomiarach g-tech'em też nam takie falki wychodziły.
W niektórych przypadkach strumień świadomości powinien ukryć się głęboko w nieświadomości.

Awatar użytkownika
-= iR =-
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 729
Rejestracja: 30-12-03, 11:04
Lokalizacja: KędzierzynKoźle

Postautor: -= iR =- » 28-09-05, 12:24

TomPoz pisze:Coś dziwnie - moc maksymalna przy 7600 rpm?
Przecież odcięcie jest wcześniej. Max powinien być przy 6800.
Moment max też chyba coś wysoko, o ile dobrze pamiętam to powinien być przy 4800.


Nie wiem co z odcięciem, w warunkach drogowych odcina dużo niżej, podejrzewam, że odcięcie nie jest sztywno ustalone tylko ustalane przez komputer. W końcu na hamowni odpadają opory aerodynamiczne ;-)

Moment faktycznie jest bardzo wysoko, ale dziwi tez, ze jego wartość jest w miarę wysoka (140-170) w całym zakresie obrotów.

Awatar użytkownika
Robert
Site Admin
Site Admin
Posty: 7704
Rejestracja: 19-12-03, 23:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Postautor: Robert » 28-09-05, 12:48

Odcięcie jest zależne od obrotów (jak stoisz i wciśniesz gaz do dechy wskazówka dojdzie do 7200 i koniec).

....ale dziwi tez, ze jego wartość jest w miarę wysoka (140-170) w całym zakresie obrotów.


Eeee. Przecież to Celica :-D :smt040
W niektórych przypadkach strumień świadomości powinien ukryć się głęboko w nieświadomości.

TomPoz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4958
Rejestracja: 08-07-04, 23:41
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: TomPoz » 28-09-05, 12:54

Tak czy inaczej - wychodzi ładnie. Obawiam się, że moja Toyka na hamowni wypadłaby gorzej. Muszę to w końcu sprawdzić.

Awatar użytkownika
-= iR =-
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 729
Rejestracja: 30-12-03, 11:04
Lokalizacja: KędzierzynKoźle

Postautor: -= iR =- » 28-09-05, 13:15

TomPoz pisze:Tak czy inaczej - wychodzi ładnie. Obawiam się, że moja Toyka na hamowni wypadłaby gorzej. Muszę to w końcu sprawdzić.


Też się obawiałem co mi wyjdzie , ale jest nieźle :)
Ale przydałby się jakiś wykres do porównania, bo te "fale" mam jakieś dziwne ...

Awatar użytkownika
carre
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 124
Rejestracja: 20-06-05, 23:55
Lokalizacja: Poole(UK)

Postautor: carre » 28-09-05, 15:51

Szkoda, że to dla mnie czarna magia :cry:
95' Celica GT Pure White

Adam
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2678
Rejestracja: 26-12-03, 16:14
Lokalizacja: wawka

Postautor: Adam » 28-09-05, 16:37

TomPoz pisze:Tak czy inaczej - wychodzi ładnie. Obawiam się, że moja Toyka na hamowni wypadłaby gorzej. Muszę to w końcu sprawdzić.

niedawno w bgc proponowalem podobny "temacik". hamownia inercyjna na warszawskiej woli. ceny zdaje sie dobre (100 zeta i mniej...) tutaj ich strona
cennik na dole strony ;-)
Drukuj Tanio! Przekonaj się jak łatwo to zrobić. Maksymalnie obniżaj z nami koszty promocji swojej firmy!
Oferujemy niskie koszty druku materiałów promocyjnych, takich jak: ulotki, foldery, wizytówki i wiele innych.
biuro@24druk.netwww.24druk.net

Awatar użytkownika
PREZES900RR
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1691
Rejestracja: 13-08-04, 19:02
Lokalizacja: Elbląg
Kontakt:

Postautor: PREZES900RR » 28-09-05, 19:12

Mam nadzieje ze uda mi sie dotrzec na wasze pomiary bo i ja chetnie bym swoja sprawdzil na hamownii. Tylko nie wiem kiedy bede mogl najszybciej do Was zawitac - bo finansowo nie najlepiej stoje ostatnio. Ale w razie co - jestem chetny wiec prosze o mnie pamietac w razie co.
Elbląskie Forum Motocyklistów http://www.grupaelblag.pl

Adam
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2678
Rejestracja: 26-12-03, 16:14
Lokalizacja: wawka

Postautor: Adam » 28-09-05, 21:31

PREZES900RR pisze:Mam nadzieje ze uda mi sie dotrzec na wasze pomiary bo i ja chetnie bym swoja sprawdzil na hamownii. Tylko nie wiem kiedy bede mogl najszybciej do Was zawitac - bo finansowo nie najlepiej stoje ostatnio. Ale w razie co - jestem chetny wiec prosze o mnie pamietac w razie co.

przy trzech chetnych cena prawdopodobnie spadnie do 80 zeta od lebka :wink:
Drukuj Tanio! Przekonaj się jak łatwo to zrobić. Maksymalnie obniżaj z nami koszty promocji swojej firmy!

Oferujemy niskie koszty druku materiałów promocyjnych, takich jak: ulotki, foldery, wizytówki i wiele innych.

biuro@24druk.netwww.24druk.net

Awatar użytkownika
-= iR =-
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 729
Rejestracja: 30-12-03, 11:04
Lokalizacja: KędzierzynKoźle

Postautor: -= iR =- » 14-10-05, 19:08

Jeszcze wykresy z prospektu dla VI ST i GT
Trzeba by rozciągnąć żeby graficznie były podobne ;-)

Obrazek