Celica 1,6 wtrakcie roboty.

Roczniki 1990-1993
Awatar użytkownika
PREZES900RR
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1691
Rejestracja: 13-08-04, 20:02

Celica 1,6 wtrakcie roboty.

Postautor: PREZES900RR » 06-04-05, 20:16

Dzis własnie wstawiłem moja celice do warsztatu na lekki tuning :-D
Wstawiam airbox-bardzo popularny w motocyklach Kawasaki seri ZXR...
Budowa ma polegac na zamontowaniu "zasysacza powietrza" bardzo podobnego do koncowki odkurzacza ktory zasysa z podlogi - tu ma zasysac powietrze z przed maski- zawsze chlodniejsze niz z okolic silnika Tu stosunek powietrza wzrasta do 3:1 wtloczonego powietrza. Koncowka ma miec 3 cm szerokosci i 30cm dlugosci. Nastepnie bedzie do tego podlaczona rura o bardzo duzej srednicy (teraz dokladnie nie pamietam) ale okolo 11cm, ktora ma prowadzic w ukladzie zamknietym do filtra powietrza - oczywiscie stożka firmy JR. Kolejnymi modyfikacjami przeprowadzonymi w tym kierunku ma byc odlaczenie seryjnego regulatora wtrysku(czy jakos tak to sie pisze, a moze to czujnik, w kazdym badz razie to urzadzonka jest okragle o srednicy ok 3cm) i w jego miejsce ma byc wstawione podobne cacko tyle ze z regulacja. Wiekszych szczegolow w sumie nie podam - bo nie znam sie na fachowej literaturze. Oczywiscie katalizator idzie w odstawke zeby uniknac zapalenia. Nie obejdzie sie oczywiscie bez przestawienia akumulatora i skrzynki z bezpiecznikami, a takze ciec w blachach itp. Koszt ma sie zamknac w 600zł z robocizna i materiałem a przypuszczalny wzrost mocy to 10% i lepszy moment obrotowy. Wada tego to spalanie. W zaleznosci od nogi kierowcy ma wzrosnac od 0,5 do 1L/100km. Pozniej bede myslal nad magnetyzerem ale nie z alegro za 50zl a takim konkretnym za kilkaset zł. Wierze w moc mojego mechanika i jego umiejetnosci, bo w Elblagu nie znam lepszego, a chlop wie co mowi.

Tak wiec do zobaczenia na Rajdzie BGC w sobote i testach na G-techu po rajdzie :-D

Postaram sie pozniej wkleic dane z wykresów(przed i po modyfikacjach) i teks sprostowac - z korygowac.
Pozdrawiam


Sprostowanie NR 1 :-D

Poszukałem w prasie i znalazłem w miesięczniku MOTOCYKL 1/97
Z powodu dużej awaryjności turbosprężarek, ich masy a także zabierania mocy przy starcie w motocyklach zrezygnowano z nich, szukając innych rozwiązań.
oto cyt".....Nic zatem dziwnego, że zainteresowano się możliwoscią wprowadzenia powietrza pod ciśnieniem do gaźników(wtryskiwaczy) bez udziału turbosprężarki czy też innego urządzenia kompresyjnego. Jako pierwsi zrealizowali to inżynierowie firmy Kawasaki, za nimi poszli inni.
Twórcy systemu Ram Air wykorzystali doświadczenie konstruktorów samolotów, bowiem taki właśnie układ doładowania dynamicznego jest stosowany w lotniczych podzespołach napędowych. Sprawa okazała się banalnie prosta. Efekt doładowania silnika uzyskano dzięki specjalnym wlotom powietrza w przedniej części obudowy motocykla. Rurami i kanałami w ramie powietrze jest doprowadzane do odpowiedniej wielkości filtra powietrza, a następnie do układu zasilania. Wraz ze wzrostem prędkości wzrasta ilość i ciśnienie dostarczonego powietrza. Taka konstrukcja układu dolotowego umożliwiła uzyskanie optymalnego stosunku paliwa i powietrza oraz ograniczyła do minimum zawirowania w kanałach ssacych. Aby ograniczyć hałas wywołany zasysaniem, znacznie powiększono rozmiary obudowy filtra powietrza i rozbudowano wkład filtrujący.
Rezultatem podwyższenia ciśnienia powietrza zasilajacego układ dolotowy było zoptymalizowanie procesu napełniania cylindrów i procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Wyraźnie poprawiła się dynamika jednostki napędowej w całym zakresie obrotów, a wzrost mocy uzależniono od prędkości jazdy. Jak wiadomo zapotrzebowanie na moc rośnie wraz ze wzrostem prędkości jazdy (pokonanie oporów aerodynamicznych). kolejną zaletą tego systemu jest obniżenie zawartości szkodliwych substancji w spalinach i niewielkie obniżenie zużycia paliwa. Stanowi to konsekwencje poprawy przebiegu procesów w komorze spalania.
Obecne systemy dynamicznego doładowania stosuje już (mamy rok 97 artykułu ) większość firm produkujących motocykle klasy supersport.
Każda z nich stosuje własną nazwę układu, ale zasada działania jest właściwie identyczna.
W Hondzie jest to DAI (Direct Air Induction), w Kawasaki TRAS (Twin Ram Air System) u Yamahy RAS (Ram Air System), w Suzuki SRAD (Suzuki Ram Air Direct). Różnice dotyczą jedynie kształtu przewodów prowadzących powietrze czy rozmieszczenie wlotów w obudowach. W gruncie rzeczy chodzi przecież o to samo: jak najbardziej efektywne wepchnięcie mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindra. Pęd powietrza jest tym, jak na razie, bardzo pomocny." Dariusz Dobosz
Elbląskie Forum Motocyklistów http://www.grupaelblag.pl

Awatar użytkownika
-= iR =-
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 732
Rejestracja: 30-12-03, 11:04

Postautor: -= iR =- » 06-04-05, 21:41

:idea:
Projekt ciekawy, aż jestem ciekaw co taki zasysacz da w samochodzie, w najgorszym razie będzie robił jako porządny dolot, czekam na wyniki.

A magnetyzerom mówimy stanowcze NIE :frustrated:

Toxic_X
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 744
Rejestracja: 22-12-03, 22:36

Postautor: Toxic_X » 06-04-05, 22:00

-= iR =- pisze:
A magnetyzerom mówimy stanowcze NIE :frustrated:




NIE!!!!!!!!
Przyjmuję w każdy trzeci poniedziałek miesiąca, między 16.15 a 16.30

Awatar użytkownika
PREZES900RR
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1691
Rejestracja: 13-08-04, 20:02

Postautor: PREZES900RR » 06-04-05, 22:05

tez bylem przeciwnikiem magnetyzerow, ale mechanik powiedzial ze sa takie "dobrej firmy" za kilkaset zlotych i one daja cos poza psychicznym komfortem.
Narazie bawie sie w Air Box lub jak kto woli SRAD RAM AIR itp itd
Elbląskie Forum Motocyklistów http://www.grupaelblag.pl

Awatar użytkownika
techno
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 430
Rejestracja: 23-12-03, 10:43

Postautor: techno » 06-04-05, 22:39

Ja podchodze do tego pomysłu dość sceptycznie - choć nie twierdze że to sie nie uda w aucie. w stosunku do motocykli i samolotów widze pare różnic :
- osiągane prędkoći a wiec co za tym idzie i predkośc strugi powietrza w aucie może być za mała
- większa pojemnośc = większe zapotrzebowanie na powietrze, co oznacza że układ może byc niewydajny
- zasysane z dołu powietrze bedzie "brudne" i musisz jakoś zadbac o czystośc albo bedziesz czesto czyścił filtr

Na jakiej zasadzie powietrze ma być zasysane? Spadek cinienia ? Zwężka ? jak dla mnie to nie te predkości ...

Ale szczerze życze powodzenia - zreszta sam si ecały czas zastanawiam jak lepiej podprowadzic powitrze do mojego filtra.
Techno

Awatar użytkownika
Sawa
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2997
Rejestracja: 05-01-04, 08:38

Postautor: Sawa » 07-04-05, 00:10

Wszelkie magnetyzery to lipa, była już o tym dyskusja, zresztą wywiązała się przy okazji dużego testu magnetyzerów w jakiejś gazecie. I hamownia pokazałą wyrażnie że za 500 czy 600 dostajesz "sportowy modyfikator paliwa III generacji" który poprawia Ci humor i nic poza tym...

Awatar użytkownika
PREZES900RR
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1691
Rejestracja: 13-08-04, 20:02

Postautor: PREZES900RR » 07-04-05, 00:45

Pomijajac temat magnetyzerow - bo mowa raczej o doladowaniu powietrza. Motocykle japonskie 4i 5 zaworkowe 4 cylindrowe rzedowe, zazwyczaj wkrecaja sie na 12-15 tys obr/min, choc bywaja modele z czerwonym polem do 18 tys. Caly czas mam na mysli 4T czyli czterosowy.
Do takich obrotow i czestotliwosci pracy suwów potrzeba dobrze wtloczonej mieszanki paliwowo-powietrznej, szybkiej przepustowosci kanalow dolotowych i wylotowych.
Napisalem, ze wymiary tego zasysacza powietrza sa dosc sporawe. Umieszczone sa pod maska(na wysokosci grila) gen V -jeszcze przed chlodnica, najlatwiej bylo by poprowadzic wlot z pod auta - ale tam jest kurz i bloto- bylo testowane na roznych autach i z doswiadczenia wiadomo czym sie to konczy. Trzeba czasami albo zrezygnowac z montazu urzadzanka albo ciac, przerabiac itp co nie zawsze jest wspolmierne z wygladem auta i efektem. Po roznych kombinacjach i modzeniach znalazlo sie miejsce i sposob.
Moj zestaw moze nie bedzie najlepiej wygladal, bo filtr mialem wczesniej wstawiony nieco za duzy , a rure kwasowke - niestety zamala o 1-2 cm w obwodzie i sam jeszcze do konca nie wiem co bedzie uzyte. z Pewnoscia postaram sie wstawic fotki by inni uzytkownicy 1,6 STi mogli u siebie pokabinowac, a jeszcze inny by mieli pewne wobrazenie jak przeniesc to do swojego auta.
Elbląskie Forum Motocyklistów http://www.grupaelblag.pl

Awatar użytkownika
Grzegorz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2039
Rejestracja: 06-01-04, 18:26

Postautor: Grzegorz » 07-04-05, 21:51

Ciekawe?
pomysł ambitny
ciekaw jestem co z tego wyjdzie
cymam kcuki
:D

Awatar użytkownika
Powerplay1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 186
Rejestracja: 31-10-04, 08:23

Postautor: Powerplay1 » 07-04-05, 22:34

Jeśli za 600 zł otrzymasz wzrost mocy o ok 10% to gra jest warta świeczki :idea:
Końcówka tego "zasysacza powietrza" będzie mieć wymiary 3x30cm=90cm kwadratowych z tego co piszesz. Więc mam pytanko: Czy jakoś liczyliście ile "to" zgarnie tego powietrza i jakie da to Ciśnienie, czy poprostu są to jakieś standartowe wymiary takich urządzeń?
Mogę wszystko-jestem pełnoletnia-Celica Powerplay1'a

Awatar użytkownika
Baza
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 263
Rejestracja: 16-09-04, 19:26

Postautor: Baza » 08-04-05, 08:53

No no powodzenia.
Pomysł świetny.
Wymiary właśnie takie jak powinny być.
gdyby skrzynka była szersza to ciśnienie powietrza było by za małe.
Jednak nie wiem czy wiesz prez. ale to da o sobie znać dopiero przy prędkościach rzędu... no nie wiem grubo ponad 100- 150 albo i lepiej.
Tak samo przecież jak w Kawasaki ZX-12R. W tym przypadku dodaje to jakieś 10-15KM dopiero w okolicach maksymalnej prędkości.
"MADRZY LUDZIE PRÓBUJĄ PRZYSTOSOWAĆ SIĘ DO ŚWIATA, ZAŚ LUDZIE GŁUPI PRZYSTOSOWUJĄ ŚWIAT DO SIEBIE- DLATEGO ŚWIATEM ŻĄDZĄ GŁUPCY"
-OZZY OSBOURNE

Awatar użytkownika
PREZES900RR
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1691
Rejestracja: 13-08-04, 20:02

Postautor: PREZES900RR » 08-04-05, 14:19

Powerplay1 pisze:Jeśli za 600 zł otrzymasz wzrost mocy o ok 10% to gra jest warta świeczki :idea:
Końcówka tego "zasysacza powietrza" będzie mieć wymiary 3x30cm=90cm kwadratowych z tego co piszesz. Więc mam pytanko: Czy jakoś liczyliście ile "to" zgarnie tego powietrza i jakie da to Ciśnienie, czy poprostu są to jakieś standartowe wymiary takich urządzeń?


Tak bylo liczone odpowiednio do przekroju filtra i innych elementow. stosunek ma miec 3:1
Elbląskie Forum Motocyklistów http://www.grupaelblag.pl

Awatar użytkownika
PREZES900RR
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1691
Rejestracja: 13-08-04, 20:02

Postautor: PREZES900RR » 08-04-05, 14:26

Baza pisze:No no powodzenia.
Pomysł świetny.
Wymiary właśnie takie jak powinny być.
gdyby skrzynka była szersza to ciśnienie powietrza było by za małe.
Jednak nie wiem czy wiesz prez. ale to da o sobie znać dopiero przy prędkościach rzędu... no nie wiem grubo ponad 100- 150 albo i lepiej.
Tak samo przecież jak w Kawasaki ZX-12R. W tym przypadku dodaje to jakieś 10-15KM dopiero w okolicach maksymalnej prędkości.


Nie zupelnie.
Po pierwsze w oryginalnym filtrze powietrza ewentualnie stozku - zazwyczaj powietrze jest zasysane z okolic silnika - a tam nie ma mowy o chodniejszym powietrzu i jakims wiekszym cisnieniu i o ile silnik w czasie predkosci rzedu 80-160km/h jest chlodzony samoistnie - bez wiekrzych obciazen, co wiaze sie ze zwiekszeniem ciepla silnika - takze w okolicy filtra i innych elementow pod maska, to dzieki takiemu doladowaniu powietrza - zaraz po starcie - przy okolo 40km/h dostaje juz wtlaczane powietrze, i w raz ze zwiekszeniem predkosci zwieksza sie kW i Nm.
Nalezy takze podkreslic ze auto na 1st biegu zazwyczaj ma nadmiar mocy - i nie potzrebuje tego systemu ani innego, dlatego ze i tak wiekszosc aut nawet mniej sportowych (z maluchem wlacznie) pali gume na biegu pierwszym.
Tak wiec od 40km kiedy dzialaja sily aerodynamiczne- auto stawia opor- a tym samym dostaje zwiekszenie mocy i elastycznosci-dzieki urzadzonku :-D
Wszystko jasne???
Elbląskie Forum Motocyklistów http://www.grupaelblag.pl

Awatar użytkownika
Robert
Site Admin
Site Admin
Posty: 8003
Rejestracja: 19-12-03, 23:41

Postautor: Robert » 08-04-05, 15:27

PREZES900RR pisze:....Nalezy takze podkreslic ze auto na 1st biegu zazwyczaj ma nadmiar mocy.....

Momentu, nie mocy.

A reszta będzie działać pod warunkiem, że nie przekroczysz parametrów, które ECU będzie potrafił zinterpretować na podstawie wskazań map-sensora.
Ciekawe, że najbardziej do naruszania zasad namawiają Ci, którzy przed chwilą ścigali ich obchodzenie.

Awatar użytkownika
PREZES900RR
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1691
Rejestracja: 13-08-04, 20:02

Postautor: PREZES900RR » 08-04-05, 20:16

Robert pisze:
PREZES900RR pisze:....Nalezy takze podkreslic ze auto na 1st biegu zazwyczaj ma nadmiar mocy.....

Momentu, nie mocy.

A reszta będzie działać pod warunkiem, że nie przekroczysz parametrów, które ECU będzie potrafił zinterpretować na podstawie wskazań map-sensora.


Od tego wlasnie jest odpowiedzialny czujnik, ktory tez jest wymieniany - nie znam jego fachowej nazwy, ale z czasem przedstawie to na fotkach.
Elbląskie Forum Motocyklistów http://www.grupaelblag.pl

Awatar użytkownika
bdn
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1057
Rejestracja: 25-02-05, 22:41

Postautor: bdn » 09-04-05, 19:12

Probowal ktos cos takiego robic w VI? Ja to jakos sceptycznie do tego podchodze ale znam jednego takiego typa ktory jest w tym oblatany.... chce mi kolo zamachowe stoczyc... moze zobaczymy :eek:

Awatar użytkownika
PREZES900RR
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1691
Rejestracja: 13-08-04, 20:02

Postautor: PREZES900RR » 09-04-05, 22:29

bdn pisze:...jakos sceptycznie do tego podchodze ale znam jednego takiego typa ktory jest w tym oblatany.... chce mi kolo zamachowe stoczyc... moze zobaczymy :eek:


Ja mam sprzeglo od 1,8 VI generacji i mam stoczone kolo zamachowe i wywazone oczywiscie(jeszcze z czasow poprzedniego wlasciciela)
Sam autem nawinalem 14 tys km - wiec jak by bylo zle - to bym juz silnik rozsypal :)
Ostatnio zmieniony 10-04-05, 00:17 przez PREZES900RR, łącznie zmieniany 1 raz.
Elbląskie Forum Motocyklistów http://www.grupaelblag.pl

Awatar użytkownika
Robert
Site Admin
Site Admin
Posty: 8003
Rejestracja: 19-12-03, 23:41

Postautor: Robert » 09-04-05, 23:39

bdn pisze:.... chce mi kolo zamachowe stoczyc... moze zobaczymy :eek:

A obiecał dynamiczne wyważenie razem z wałem?
Ciekawe, że najbardziej do naruszania zasad namawiają Ci, którzy przed chwilą ścigali ich obchodzenie.

Awatar użytkownika
PREZES900RR
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1691
Rejestracja: 13-08-04, 20:02

Postautor: PREZES900RR » 11-04-05, 00:02

No i odebralem wozik :-D
Nie ma tzw dziury :-D
od 2 tys obr/min wkreca sie ladnie :-D
Narazie jeszcze ayto nie jest dograne - do mozliwosci o cisnienie oryginalne z 2,3 bar zostalo zwiekszone do 2,5. Maxymalnie mozna je podkrecic do 3 bar, ale w tak krotkim czasie regulacji auto wariowalo na wolnych obrotach, za kilka dni beda dalsze modyfikacje i az sie boje tego co bedzie :-D
Elbląskie Forum Motocyklistów http://www.grupaelblag.pl

Awatar użytkownika
Cerber
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 120
Rejestracja: 07-02-05, 14:12

Postautor: Cerber » 11-04-05, 17:25

Ty sie nic nie boj tylko opisz wszystko bardzo dokladnie:)

Awatar użytkownika
ja
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1943
Rejestracja: 08-04-04, 16:07

Postautor: ja » 11-04-05, 17:32

PREZES900RR pisze:No i odebralem wozik :-D
Nie ma tzw dziury :-D
od 2 tys obr/min wkreca sie ladnie :-D
Narazie jeszcze ayto nie jest dograne - do mozliwosci o cisnienie oryginalne z 2,3 bar zostalo zwiekszone do 2,5. Maxymalnie mozna je podkrecic do 3 bar, ale w tak krotkim czasie regulacji auto wariowalo na wolnych obrotach, za kilka dni beda dalsze modyfikacje i az sie boje tego co bedzie :-D


rozumiem, że z dziurą to żart... :) :wink:
Ja to ja, więc jako ja chcę być znany