7A-FTE Made in germany Hafkai`s Celica

Roczniki 1994-1999
Awatar użytkownika
dun
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: 28-08-10, 18:55

Postautor: dun » 04-11-10, 21:32

g.mario pisze:bez przesady, rozsypał się silnik, to założy drugi i jazda,silnik i tak jest najtańszy w tym setupie

dokładnie tak jest. zresztą tragedia nie miała nic do czynienia z mocą, ale to właściciel później opisze..

Awatar użytkownika
roman
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 992
Rejestracja: 05-03-07, 15:51

Postautor: roman » 04-11-10, 21:33

Tomek82 pisze:Ciekawe czy firma, która mu to robiła uznała gwarancję

no właśnie - tylko gwarancję czego? głupiego pomysłu?

Awatar użytkownika
JaQb_CK
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1943
Rejestracja: 07-09-09, 19:21

Postautor: JaQb_CK » 04-11-10, 21:41

Zobaczymy co z tego będzie bo właściciel nie rezygnuje i tym razem już zakuje cały silnik :wink:
97` Toyota Celica VI 1.8
90` Toyota Celica V GT-Four A

Hafkai
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: 28-08-10, 23:17

Postautor: Hafkai » 04-11-10, 21:55

Hi, i hope it's no problem that i write in english, any translation tool would end in chaos ;)

The engine didn't blew in consequence of the power, it was still far away from that point. The problem was a faulty spark plug, the plug overheatet and the electrode began to glow wich caused pre-ignition. When this happens the fuel ignites already when the piston is on his way up, this will either cause the piston to melt and brake or the connecting rod will brake.

I still don't exactly know why the spark plug failed, maybe a mechanic overtightend it after the last compression test wich can cause a spark plug to get damaged.

Obrazek

The rest of the engine looks fine for several years track racing and over 20.000km with turbo.

Awatar użytkownika
placek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 390
Rejestracja: 12-09-06, 10:03

Postautor: placek » 05-11-10, 00:01

kto by pomyślał :eek:
Świeca takie spustoszenie zrobiła...

Awatar użytkownika
prazyn
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4040
Rejestracja: 21-07-06, 01:21

Postautor: prazyn » 05-11-10, 01:16

Seryjna kompresja, świece o za wysokiej ciepłocie i jak widać wystarczyło, ale mogę sie mylić oczywiście
PRAZIN Z BAZIN -
Zasada jest prosta, musi odpalić, śmierdzieć, hałasować i zużywać olej
"Każdy anioł ma w sobie ćwierć prostytutki"

Awatar użytkownika
Rzeski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6524
Rejestracja: 10-07-07, 10:37

Postautor: Rzeski » 05-11-10, 15:52

placek pisze:Świeca takie spustoszenie zrobiła...

ale nie wykluczamy winy mechanika rowniez
WROCLOVE BRADA

Awatar użytkownika
BigBrother
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 586
Rejestracja: 09-04-08, 21:29

Postautor: BigBrother » 05-11-10, 17:23

Czyli, ten silnik wytrzymał by tą moc gdyby była lepsza świeca :?:

Hafkai
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: 28-08-10, 23:17

Postautor: Hafkai » 27-12-10, 00:10

Update:

New block, a mildly ported head and forged internals

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

And just before the engine blew i finished a new brake system, Porsche 996 Turbo Calipers and ST205 brake discs (315x32mm), barely fits the 16" wheels :wink:

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
g.mario
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3013
Rejestracja: 28-11-08, 23:02

Postautor: g.mario » 27-12-10, 00:12

Very nice :-)

Awatar użytkownika
Rzeski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6524
Rejestracja: 10-07-07, 10:37

Postautor: Rzeski » 27-12-10, 00:39

Hafkai pisze:Update:

New block, a mildly ported head and forged internals

Hi Hafkai
good job :-D but what with the sparks now ? will you use the another one ?
and the pistons are they OEM ?
have you got a lot of problems with install set of Porsche 996 Turbo Calipers and ST205 brake discs ? Are the rear breaks the same compilation of set ?
good luck with fast run :-D
WROCLOVE BRADA

Hafkai
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: 28-08-10, 23:17

Postautor: Hafkai » 27-12-10, 01:01

Hey Rzeski :)
I will use them same spark plugs at first, but i will buy another set of colder spark plugs for higher boost and racetrack.
The Pistons are from Wiseco, 0.5mm overbore.

The Porsche brake was actually pretty easy to install, a local tuning shop build me some adapters to mount them, the ST205 brake discs fit almost perfect, i just had to grind 1mm from the lower ball joint so they dont scrape unter load.
The rear brake is still the original ST brake, no problem with the ABS or something else.

Awatar użytkownika
Lestat
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2980
Rejestracja: 20-07-07, 20:30

Postautor: Lestat » 27-12-10, 09:27

did You think about 4age head? In Your situation it is pretty easy to install and run
4a-ge power

Hafkai
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: 28-08-10, 23:17

Postautor: Hafkai » 30-12-10, 00:21

Lestat pisze:did You think about 4age head? In Your situation it is pretty easy to install and run

I thought about using a GE head but i will try to get as far as possible with the FE head, they got some advantages, the only thing that is restricting is the absence of any aftermarket camshafts so it's hard to get the engine to rev higher than 6500 and make power.
The only way is to let the stock camshafts regrind but i'm no fan of that.

Hafkai
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: 28-08-10, 23:17

Postautor: Hafkai » 16-07-11, 11:31

Hi, the new engine is almost ready, it took much longer than i expected but i hope the car will run at the end of the month :-)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
OmegaPL
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1130
Rejestracja: 15-07-08, 17:10

Postautor: OmegaPL » 16-07-11, 12:45

Awesome! :)

Awatar użytkownika
Rzeski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6524
Rejestracja: 10-07-07, 10:37

Postautor: Rzeski » 18-07-11, 12:09

Hafkai pisze:Hi, the new engine is almost ready, it took much longer than i expected but i hope the car will run at the end of the month

what was changed ? only rebuild ? what`s with compression ratio ?
i wish realy good 1 start :-D
WROCLOVE BRADA

Hafkai
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: 28-08-10, 23:17

Postautor: Hafkai » 19-07-11, 12:53

The compression ratio was changed with the new Wiseco pistons to 9:1 instead of 9,5:1.
The connecting rods are typical h-beam rods, the rest of the engine was reabuild with Toyota parts. The turbo is now a T28 from a Nissan 200SX S14, quite a bit larger than the old T25.

I removed the stock ECU and the e-Manage Ultimate and installed a EMS 6860 standalone, this will make the first start a bit tricky ;)

Awatar użytkownika
Rzeski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6524
Rejestracja: 10-07-07, 10:37

Postautor: Rzeski » 04-12-11, 23:15

WROCLOVE BRADA

Awatar użytkownika
Rzeski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6524
Rejestracja: 10-07-07, 10:37

Postautor: Rzeski » 08-06-12, 23:40

How about your Celi ?? :-D
WROCLOVE BRADA