7A-FE + KOMPRESOR by BASSI
- BASSI
- Użytkownik
- Posty: 3168
- Rejestracja: 20-04-08, 00:34
7A-FE + KOMPRESOR by BASSI
[center]"7A-FE + KOMPRESOR "[/center]
[center]7A-FZE[/center]
Samochód:
TOYOTA CELICA AT200
1996 r.
Silnik:
* 7A-FE
* Kompresor EATON M62
* wtryskiwacze 330cc Ford Probe 2.2 Turbo
* pompa paliwa Walbro 255h
* Regulator ciśnienia paliwa
* Irydowe świece zapłonowe
* Przewody zapłonowe NGK
* nowe kopułka i palec
* Poliuretanowe poduszki silnika
* Cooling Plate
* Piggy Back ECUMASTER DET III
* odcinka 6900 obr/ min
* strojenie by RYŚ www.strojenia.pl
Przeniesienie napędu:
* sprzęgło spiekowe 4 łopatkowe
* docisk Exedy
Zawieszenie:
* Amortyzatory Bilstein B4
* Sprężyny Tein
* Poliuretanowe tuleje zawieszenia tył
* Poliuretanowe tuleje przedniego zawieszenia
* wszystkie nowe gumy, gumeczki, osłony
* rozpórka przednia Beams
* rozpórka tylna GT4
Hamulce:
* zaciski 2 tłoczkowe z GT SSS w pełni zregenerowane
* tarcze hamulcowe Audi S3 312mm
* klocki hamulcowe Toyota Supra mk IV
* przewody w oplocie Earl's
Układ wydechowy:
* 2,25 cala
* tłumik środkowy przelotowy
* tłumik końcowy 3 cale HKS
* kolektor owinięty bandażem termicznym
Układ dolotowy:
* rurki 60'
* zawór DV firmy SUN MOTORSPORT
* interocoler
* stożek w obudowie carbon -Simota
* bandaż termiczny na dolocie
* CAI
* Oil Catch Tank Cusco
koła:
* Speedline Marmora Gloss 18'
* Opony 215/40/18 Vredestein
Wnętrze:
* gałka TRD
* kubełki z pełną regulacją
* wskaźniki autogauge
- ciśnienie oleju
- temperatura oleju
- AFR
- EGT
- Boost
- Volt
*
Audio:
* brak totalny ( kiedyś było sporo )
Body:
* przednie projectory JDM
* tylne JDM
* pakiet TRD - przód + tył + progi
* Duckbill
* nowy lakier biała perła z palety Toyoty " 070 "
* białe kierunki w zderzak
* białe kierunki w błotnik
Krótki opis :
Wybór był następujący :
3s-gte
7A-FE + turbo
7A-FE + kompresor
3s-ge na starcie odpadło - NA
Co do 3S-GTE - nie mam 10kzł na start
Co do 7A-FE + Turbo - Za duże obciążenie silnika, projektów już jest pare.
Wybór padł na 7A-FE + KOMPRESOR z paru względów :
Po pierwsze oryginalność projektu, chciałem, aby to co zrobię było w pewien sposób
dla mnie wyjątkowe.
Po drugie zależało mi na maxymalnie bezpiecznym setupie, tak aby wszystko co mogłoby się zepsuć, nie zepsuło się za szybko.
Po trzecie Instalacja nie jest mocno ingerująca w silnik, można w ciągu dosłownie
2-3 godzin zdemontować wszystko bez śladu i powrócić do serii.
Po czwarte i chyba najważniejsze, wszystko można było zrobić samemu.
Po piate- została klimatyzacja i to się ceni w upale
STAGE 1 :
-Przełożenie 1.6 co daje 11Tyś obr kompresor przy max obr silnika.
-Doładowanie 0.25 bara przy gorączce, nocą 0.3-0.35
-Cisnienie paliwa utrzymane na poziomie 42,5 PSI
-wtrysKI spokojnie do 200KM
-EGT na pełnej bombie przy 200km/h nie przekracza 800st.C
-AFR do 5500obr/min 11.2-11.4, powyżej 5500obr/min max 10.2
-wolne obroty normalnie czyli 900 obr/min
-Mapa została tak zrobiona, że można jechać na włączonym kompresorze lub na wyłączonym bez
jej zmiany. Dzieje sie tak za sprawą orygonalnego MAP SENSORA TOYOTY, który jest 1.5 barowy i spokojnie ogarnia dawke paliwa.
Wrażenia :
-Nie ukrywam, że narazie jest to faza testów, niemniej jednak banan na twarzy jest za każdym razem, gdy wciskam pedał w podłogę:)
-Elastycznośc na każdym biegu poprawiła się znacząco w zakresie 2.7 - 5 tyś obr/min.
-Spalanie przy wyłączonym pozostało w normie ok 7 na trasie, przy włączonym na trasie spalił mi 8.2 ale akuratb spalaniem się najmniej przejmuję
Dalsze plany czyli STAGE 2 :
-Sprzęgło Exedy Stage 1 ewentualnie spiek
-Zwiększenie doładowania do 0.45- 0.5 bara
-Zbiornik na Odmę
-Kubły
-Akus do bagażnika lub mniejszy
- ... 180KM/230nm, 7s. 100km/h
-hamownia i wrzucenie wykresu
Koszty:
Jak się domyślacie, nigdzie nie jest opisane jak to zbudować, więc krótko mówiąc projekt prowadza się do jednego magicznego słowa " RZEŹBA ".
Jak przy każdego typu przedsięwzięciach pojawiły się pewne problemy, których można było unikąć dopiero gdy się przetestowało :
-pseudo kolanka, które lubią pękać
-za cienkie obejmy które lubią spadać
-źle dobrane koło na kompresor skutkiem czego było zbyt małe doładowanie a raczej jego brak
-2 wyjazdy do Wawy na strojenie.
Nie mniej jednak
koszt materiałów w moim przypadku to ok 4tyś zł
koszt strojenia - 1200zł ( 2 razy strojone ) normalnie 800-1000zł
Koszty robocizny -bezcenny...
A teraz najważniejsze!!! Mega podziekowania dla gościa, bez ktorego projekt nie zostałby
zrealizowany czyli dla Sławka vel. Zulwia który dzielnie toczył boje z moim maleństwem:)
Pare nocy nie przespanych, pare dniówek zarwanych, ale się opłacało.Dziękuję również
Mariuszowi za wykonanie flanszy i koła pasowego -super robota ! Wielki Szacun Panowie za
wszystko!!!
[center]7A-FZE[/center]
Samochód:
TOYOTA CELICA AT200
1996 r.
Silnik:
* 7A-FE
* Kompresor EATON M62
* wtryskiwacze 330cc Ford Probe 2.2 Turbo
* pompa paliwa Walbro 255h
* Regulator ciśnienia paliwa
* Irydowe świece zapłonowe
* Przewody zapłonowe NGK
* nowe kopułka i palec
* Poliuretanowe poduszki silnika
* Cooling Plate
* Piggy Back ECUMASTER DET III
* odcinka 6900 obr/ min
* strojenie by RYŚ www.strojenia.pl
Przeniesienie napędu:
* sprzęgło spiekowe 4 łopatkowe
* docisk Exedy
Zawieszenie:
* Amortyzatory Bilstein B4
* Sprężyny Tein
* Poliuretanowe tuleje zawieszenia tył
* Poliuretanowe tuleje przedniego zawieszenia
* wszystkie nowe gumy, gumeczki, osłony
* rozpórka przednia Beams
* rozpórka tylna GT4
Hamulce:
* zaciski 2 tłoczkowe z GT SSS w pełni zregenerowane
* tarcze hamulcowe Audi S3 312mm
* klocki hamulcowe Toyota Supra mk IV
* przewody w oplocie Earl's
Układ wydechowy:
* 2,25 cala
* tłumik środkowy przelotowy
* tłumik końcowy 3 cale HKS
* kolektor owinięty bandażem termicznym
Układ dolotowy:
* rurki 60'
* zawór DV firmy SUN MOTORSPORT
* interocoler
* stożek w obudowie carbon -Simota
* bandaż termiczny na dolocie
* CAI
* Oil Catch Tank Cusco
koła:
* Speedline Marmora Gloss 18'
* Opony 215/40/18 Vredestein
Wnętrze:
* gałka TRD
* kubełki z pełną regulacją
* wskaźniki autogauge
- ciśnienie oleju
- temperatura oleju
- AFR
- EGT
- Boost
- Volt
*
Audio:
* brak totalny ( kiedyś było sporo )
Body:
* przednie projectory JDM
* tylne JDM
* pakiet TRD - przód + tył + progi
* Duckbill
* nowy lakier biała perła z palety Toyoty " 070 "
* białe kierunki w zderzak
* białe kierunki w błotnik
Krótki opis :
Wybór był następujący :
3s-gte
7A-FE + turbo
7A-FE + kompresor
3s-ge na starcie odpadło - NA
Co do 3S-GTE - nie mam 10kzł na start
Co do 7A-FE + Turbo - Za duże obciążenie silnika, projektów już jest pare.
Wybór padł na 7A-FE + KOMPRESOR z paru względów :
Po pierwsze oryginalność projektu, chciałem, aby to co zrobię było w pewien sposób
dla mnie wyjątkowe.
Po drugie zależało mi na maxymalnie bezpiecznym setupie, tak aby wszystko co mogłoby się zepsuć, nie zepsuło się za szybko.
Po trzecie Instalacja nie jest mocno ingerująca w silnik, można w ciągu dosłownie
2-3 godzin zdemontować wszystko bez śladu i powrócić do serii.
Po czwarte i chyba najważniejsze, wszystko można było zrobić samemu.
Po piate- została klimatyzacja i to się ceni w upale
STAGE 1 :
-Przełożenie 1.6 co daje 11Tyś obr kompresor przy max obr silnika.
-Doładowanie 0.25 bara przy gorączce, nocą 0.3-0.35
-Cisnienie paliwa utrzymane na poziomie 42,5 PSI
-wtrysKI spokojnie do 200KM
-EGT na pełnej bombie przy 200km/h nie przekracza 800st.C
-AFR do 5500obr/min 11.2-11.4, powyżej 5500obr/min max 10.2
-wolne obroty normalnie czyli 900 obr/min
-Mapa została tak zrobiona, że można jechać na włączonym kompresorze lub na wyłączonym bez
jej zmiany. Dzieje sie tak za sprawą orygonalnego MAP SENSORA TOYOTY, który jest 1.5 barowy i spokojnie ogarnia dawke paliwa.
Wrażenia :
-Nie ukrywam, że narazie jest to faza testów, niemniej jednak banan na twarzy jest za każdym razem, gdy wciskam pedał w podłogę:)
-Elastycznośc na każdym biegu poprawiła się znacząco w zakresie 2.7 - 5 tyś obr/min.
-Spalanie przy wyłączonym pozostało w normie ok 7 na trasie, przy włączonym na trasie spalił mi 8.2 ale akuratb spalaniem się najmniej przejmuję
Dalsze plany czyli STAGE 2 :
-Sprzęgło Exedy Stage 1 ewentualnie spiek
-Zwiększenie doładowania do 0.45- 0.5 bara
-Zbiornik na Odmę
-Kubły
-Akus do bagażnika lub mniejszy
- ... 180KM/230nm, 7s. 100km/h
-hamownia i wrzucenie wykresu
Koszty:
Jak się domyślacie, nigdzie nie jest opisane jak to zbudować, więc krótko mówiąc projekt prowadza się do jednego magicznego słowa " RZEŹBA ".
Jak przy każdego typu przedsięwzięciach pojawiły się pewne problemy, których można było unikąć dopiero gdy się przetestowało :
-pseudo kolanka, które lubią pękać
-za cienkie obejmy które lubią spadać
-źle dobrane koło na kompresor skutkiem czego było zbyt małe doładowanie a raczej jego brak
-2 wyjazdy do Wawy na strojenie.
Nie mniej jednak
koszt materiałów w moim przypadku to ok 4tyś zł
koszt strojenia - 1200zł ( 2 razy strojone ) normalnie 800-1000zł
Koszty robocizny -bezcenny...
A teraz najważniejsze!!! Mega podziekowania dla gościa, bez ktorego projekt nie zostałby
zrealizowany czyli dla Sławka vel. Zulwia który dzielnie toczył boje z moim maleństwem:)
Pare nocy nie przespanych, pare dniówek zarwanych, ale się opłacało.Dziękuję również
Mariuszowi za wykonanie flanszy i koła pasowego -super robota ! Wielki Szacun Panowie za
wszystko!!!
Ostatnio zmieniony 26-05-12, 13:42 przez BASSI, łącznie zmieniany 3 razy.
- góral
- Użytkownik
- Posty: 2687
- Rejestracja: 06-07-04, 22:57
No w koncu jakies dane techniczne a nie dyrdymały 3 po 3 w tym drugim watku o Twoim kompresorze... Pieknie pieknie, myslisz ze natrysk na coler bedzie Ci naprawde potrzebny?? Po drugie czemu chcesz spawac dolot, ja mam spawany z nierdzewki i teraz załuje ze nie mam aluminiowego, ze niby z nierdzewki lepszy?
Q3, Outback, Legacy, i Carlos.
- Radek
- Użytkownik
- Posty: 1286
- Rejestracja: 23-02-04, 10:04
- BASSI
- Użytkownik
- Posty: 3168
- Rejestracja: 20-04-08, 00:34
- BASSI
- Użytkownik
- Posty: 3168
- Rejestracja: 20-04-08, 00:34
Oryginalny jaki był przy aucie czyli od 7a-fe.
Na początku myślałem, że nie da rady, więc kupiłem MAP SENSOR 2.5 barowy.
Jednak okazało się, że oryginalny przy 0.3 bara ma 4.35V więc ma jeszcze trochę zapasu do tych 5V,więc spokojnie do 0.5 Bara powinien starczyć, jeżeli nie ( z racji progresywnego wzrostu napięcia ) to zalożę 2.5 barowy
Na początku myślałem, że nie da rady, więc kupiłem MAP SENSOR 2.5 barowy.
Jednak okazało się, że oryginalny przy 0.3 bara ma 4.35V więc ma jeszcze trochę zapasu do tych 5V,więc spokojnie do 0.5 Bara powinien starczyć, jeżeli nie ( z racji progresywnego wzrostu napięcia ) to zalożę 2.5 barowy
- BASSI
- Użytkownik
- Posty: 3168
- Rejestracja: 20-04-08, 00:34
Czekam na zbiornik na odmę, poza tym uporałem się z kolankami, które co jakiś czas lubiły spaść. Niestety mam delikatny problem, mianowicie miedzy 3-3,5 tys obr mam lekkie szarpanie na 3,4,5 biegu,ale tylko gdy przepustnica jest na maxa otwarta, zupełnie jakby Knock Sensor nie pozwalał...
Wszystko zostanie zweryfikowane w Wawie u Rysia, a na chwilę obecną jutro zatankuję V power Racing i zobacze czy to od paliwa, czy nie...
Robiłem dzisiaj pare prób 0-100 km/h
7,8-7,9 s.
Wszystko zostanie zweryfikowane w Wawie u Rysia, a na chwilę obecną jutro zatankuję V power Racing i zobacze czy to od paliwa, czy nie...
SAINZ pisze:Jestem ciekawy porównania z GT?
Robiłem dzisiaj pare prób 0-100 km/h
7,8-7,9 s.
- BASSI
- Użytkownik
- Posty: 3168
- Rejestracja: 20-04-08, 00:34
- BASSI
- Użytkownik
- Posty: 3168
- Rejestracja: 20-04-08, 00:34
Opary oleju z głowicy zamiast trafiac do komory spalania, będą trafiać do specjalnego zbiornika.
Ogranicza to zjawisko "kopcenia" .
Zwróć uwagę, że mam teraz nadciśnienie a nie podciśnienie i obieg oparów się zmienił.
Zbiornik gromadzi opary bezposrednio z glowicy, natomiast na kolektorze ssacym bedą specjalne filterki.
Ogranicza to zjawisko "kopcenia" .
Zwróć uwagę, że mam teraz nadciśnienie a nie podciśnienie i obieg oparów się zmienił.
Zbiornik gromadzi opary bezposrednio z glowicy, natomiast na kolektorze ssacym bedą specjalne filterki.
- BASSI
- Użytkownik
- Posty: 3168
- Rejestracja: 20-04-08, 00:34
przed kompresorem jest podciesnienie - zasysa jak babka kiepska
Zalalem wczoraj Vpower Racing i troszku się poprawiło miedzy 3-3.5.
Nie mniej jednak do poprawki mapa co prawda tylko deliktanie...
Sprzeglo narazie daje rade po mimo wielu startow na 1,2,3 do odciecia...
Nie moge sie doczekac kiedy bedzie troche chłodniej bo temp sprawia ze traci się wiele KM...
Zalalem wczoraj Vpower Racing i troszku się poprawiło miedzy 3-3.5.
Nie mniej jednak do poprawki mapa co prawda tylko deliktanie...
Sprzeglo narazie daje rade po mimo wielu startow na 1,2,3 do odciecia...
Nie moge sie doczekac kiedy bedzie troche chłodniej bo temp sprawia ze traci się wiele KM...
- BASSI
- Użytkownik
- Posty: 3168
- Rejestracja: 20-04-08, 00:34
- BASSI
- Użytkownik
- Posty: 3168
- Rejestracja: 20-04-08, 00:34
- BASSI
- Użytkownik
- Posty: 3168
- Rejestracja: 20-04-08, 00:34
z racji, iż zrobiło się troszkę chłodniej i zapłon się troszkę uspokoił, podjechałem na hamownię....
Uploaded with ImageShack.us
Przepraszam ,że wykres nie jest super czytelny, ale brak skanera robi swoje...
Seria 7A-FE :
115kM/5800
154Nm/4400
Mój wynik :
~ 144KM/6300
~ 184Nm/4400
Doładowanie zaledwie 0.25 Bara.
Paliwo 98 Ultmate
Jak widać przy 1900obr/min mam moment jak w seryjnym 7A-FE a wiec 154:)
a od 3500 obr/min jest już 180Nm.
od 4400obr/min zaczyna się już lekkie przelewanie AFR poniżej 11 i to widać na wykresie.
Napewno szerokpasmowa sonda i kolejne strojenie załatwią sprawę
Myslę, że VpowerRacing + chlodniejsza pogoda i nie za mocno nagrzany kompresor zrobi lepszy wynik ~ 150KM , ~ 190Nm.
Następne hamownie po założeniu wiekszego koła, zwiekszeniu doładowania do 0.45Bara i założeniu mocniejszego sprzęgła a także lekkiej korekcie mapy.
Pozdro Bassi
Uploaded with ImageShack.us
Przepraszam ,że wykres nie jest super czytelny, ale brak skanera robi swoje...
Seria 7A-FE :
115kM/5800
154Nm/4400
Mój wynik :
~ 144KM/6300
~ 184Nm/4400
Doładowanie zaledwie 0.25 Bara.
Paliwo 98 Ultmate
Jak widać przy 1900obr/min mam moment jak w seryjnym 7A-FE a wiec 154:)
a od 3500 obr/min jest już 180Nm.
od 4400obr/min zaczyna się już lekkie przelewanie AFR poniżej 11 i to widać na wykresie.
Napewno szerokpasmowa sonda i kolejne strojenie załatwią sprawę
Myslę, że VpowerRacing + chlodniejsza pogoda i nie za mocno nagrzany kompresor zrobi lepszy wynik ~ 150KM , ~ 190Nm.
Następne hamownie po założeniu wiekszego koła, zwiekszeniu doładowania do 0.45Bara i założeniu mocniejszego sprzęgła a także lekkiej korekcie mapy.
Pozdro Bassi
- BASSI
- Użytkownik
- Posty: 3168
- Rejestracja: 20-04-08, 00:34