7A-FE + KOMPRESOR by BASSI

Roczniki 1994-1999
Awatar użytkownika
BASSI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3168
Rejestracja: 20-04-08, 00:34

7A-FE + KOMPRESOR by BASSI

Postautor: BASSI » 09-07-10, 15:19

[center]"7A-FE + KOMPRESOR "[/center]


[center]7A-FZE[/center]

Samochód:

TOYOTA CELICA AT200
1996 r.

Silnik:

* 7A-FE
* Kompresor EATON M62
* wtryskiwacze 330cc Ford Probe 2.2 Turbo
* pompa paliwa Walbro 255h
* Regulator ciśnienia paliwa
* Irydowe świece zapłonowe
* Przewody zapłonowe NGK
* nowe kopułka i palec
* Poliuretanowe poduszki silnika
* Cooling Plate
* Piggy Back ECUMASTER DET III
* odcinka 6900 obr/ min
* strojenie by RYŚ www.strojenia.pl



Przeniesienie napędu:

* sprzęgło spiekowe 4 łopatkowe
* docisk Exedy


Zawieszenie:

* Amortyzatory Bilstein B4
* Sprężyny Tein
* Poliuretanowe tuleje zawieszenia tył
* Poliuretanowe tuleje przedniego zawieszenia
* wszystkie nowe gumy, gumeczki, osłony
* rozpórka przednia Beams
* rozpórka tylna GT4


Hamulce:

* zaciski 2 tłoczkowe z GT SSS w pełni zregenerowane
* tarcze hamulcowe Audi S3 312mm
* klocki hamulcowe Toyota Supra mk IV
* przewody w oplocie Earl's


Układ wydechowy:

* 2,25 cala
* tłumik środkowy przelotowy
* tłumik końcowy 3 cale HKS
* kolektor owinięty bandażem termicznym


Układ dolotowy:

* rurki 60'
* zawór DV firmy SUN MOTORSPORT
* interocoler
* stożek w obudowie carbon -Simota
* bandaż termiczny na dolocie
* CAI
* Oil Catch Tank Cusco



koła:

* Speedline Marmora Gloss 18'
* Opony 215/40/18 Vredestein


Wnętrze:

* gałka TRD
* kubełki z pełną regulacją
* wskaźniki autogauge
- ciśnienie oleju
- temperatura oleju
- AFR
- EGT
- Boost
- Volt
*



Audio:
* brak totalny ( kiedyś było sporo ) :)


Body:

* przednie projectory JDM
* tylne JDM
* pakiet TRD - przód + tył + progi
* Duckbill
* nowy lakier biała perła z palety Toyoty " 070 "
* białe kierunki w zderzak
* białe kierunki w błotnik




Krótki opis :

Wybór był następujący :
3s-gte
7A-FE + turbo
7A-FE + kompresor
3s-ge na starcie odpadło - NA

Co do 3S-GTE - nie mam 10kzł na start

Co do 7A-FE + Turbo - Za duże obciążenie silnika, projektów już jest pare.

Wybór padł na 7A-FE + KOMPRESOR z paru względów :

Po pierwsze oryginalność projektu, chciałem, aby to co zrobię było w pewien sposób
dla mnie wyjątkowe.

Po drugie zależało mi na maxymalnie bezpiecznym setupie, tak aby wszystko co mogłoby się zepsuć, nie zepsuło się za szybko.

Po trzecie Instalacja nie jest mocno ingerująca w silnik, można w ciągu dosłownie
2-3 godzin zdemontować wszystko bez śladu i powrócić do serii.

Po czwarte i chyba najważniejsze, wszystko można było zrobić samemu.

Po piate- została klimatyzacja i to się ceni w upale :)

STAGE 1 :

-Przełożenie 1.6 co daje 11Tyś obr kompresor przy max obr silnika.
-Doładowanie 0.25 bara przy gorączce, nocą 0.3-0.35
-Cisnienie paliwa utrzymane na poziomie 42,5 PSI
-wtrysKI spokojnie do 200KM
-EGT na pełnej bombie przy 200km/h nie przekracza 800st.C
-AFR do 5500obr/min 11.2-11.4, powyżej 5500obr/min max 10.2
-wolne obroty normalnie czyli 900 obr/min
-Mapa została tak zrobiona, że można jechać na włączonym kompresorze lub na wyłączonym bez

jej zmiany. Dzieje sie tak za sprawą orygonalnego MAP SENSORA TOYOTY, który jest 1.5 barowy i spokojnie ogarnia dawke paliwa.

Wrażenia :
-Nie ukrywam, że narazie jest to faza testów, niemniej jednak banan na twarzy jest za każdym razem, gdy wciskam pedał w podłogę:)
-Elastycznośc na każdym biegu poprawiła się znacząco w zakresie 2.7 - 5 tyś obr/min.
-Spalanie przy wyłączonym pozostało w normie ok 7 na trasie, przy włączonym na trasie spalił mi 8.2 ale akuratb spalaniem się najmniej przejmuję :)


Dalsze plany czyli STAGE 2 :

-Sprzęgło Exedy Stage 1 ewentualnie spiek
-Zwiększenie doładowania do 0.45- 0.5 bara
-Zbiornik na Odmę
-Kubły :D
-Akus do bagażnika lub mniejszy
- ... 180KM/230nm, 7s. 100km/h
-hamownia i wrzucenie wykresu

Koszty:
Jak się domyślacie, nigdzie nie jest opisane jak to zbudować, więc krótko mówiąc projekt prowadza się do jednego magicznego słowa " RZEŹBA ".
Jak przy każdego typu przedsięwzięciach pojawiły się pewne problemy, których można było unikąć dopiero gdy się przetestowało :

-pseudo kolanka, które lubią pękać
-za cienkie obejmy które lubią spadać
-źle dobrane koło na kompresor skutkiem czego było zbyt małe doładowanie a raczej jego brak
-2 wyjazdy do Wawy na strojenie.

Nie mniej jednak
koszt materiałów w moim przypadku to ok 4tyś zł
koszt strojenia - 1200zł ( 2 razy strojone ) normalnie 800-1000zł
Koszty robocizny -bezcenny...

A teraz najważniejsze!!! Mega podziekowania dla gościa, bez ktorego projekt nie zostałby
zrealizowany czyli dla Sławka vel. Zulwia który dzielnie toczył boje z moim maleństwem:)
Pare nocy nie przespanych, pare dniówek zarwanych, ale się opłacało.Dziękuję również
Mariuszowi za wykonanie flanszy i koła pasowego -super robota ! Wielki Szacun Panowie za
wszystko!!!





Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony 26-05-12, 13:42 przez BASSI, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
góral
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2687
Rejestracja: 06-07-04, 22:57

Postautor: góral » 09-07-10, 15:34

No w koncu jakies dane techniczne a nie dyrdymały 3 po 3 w tym drugim watku o Twoim kompresorze... Pieknie pieknie, myslisz ze natrysk na coler bedzie Ci naprawde potrzebny?? Po drugie czemu chcesz spawac dolot, ja mam spawany z nierdzewki i teraz załuje ze nie mam aluminiowego, ze niby z nierdzewki lepszy? :roll:
Q3, Outback, Legacy, i Carlos.

Awatar użytkownika
Radek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1286
Rejestracja: 23-02-04, 10:04

Postautor: Radek » 09-07-10, 15:47

Tka jak nie lubięprzesadzonych basów tak to mi się podoba. Krótko, zwięźle i na temat bez nadętych i cwaniackich tekstów. Tak trzymać. Żałuję że nie widziałem na żywo.
Nareszcie jakiś konkret.
Uwaga na EGT, już ja coś o tym wiem, niestety. ;) u mnie bylo 200 wyżej.

Awatar użytkownika
BASSI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3168
Rejestracja: 20-04-08, 00:34

Postautor: BASSI » 09-07-10, 15:53

Góral, szczerze mówiać, to nie zapadła jeszcze decyzja z czego dolot, ale napewno będzie pospawany...

Awatar użytkownika
Lestat
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2980
Rejestracja: 20-07-07, 20:30

Postautor: Lestat » 09-07-10, 16:04

piszesz o map sensorze, a nie ma go na liście - co to za jeden?
4a-ge power

Awatar użytkownika
BASSI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3168
Rejestracja: 20-04-08, 00:34

Postautor: BASSI » 09-07-10, 16:12

Oryginalny jaki był przy aucie czyli od 7a-fe.
Na początku myślałem, że nie da rady, więc kupiłem MAP SENSOR 2.5 barowy.
Jednak okazało się, że oryginalny przy 0.3 bara ma 4.35V więc ma jeszcze trochę zapasu do tych 5V,więc spokojnie do 0.5 Bara powinien starczyć, jeżeli nie ( z racji progresywnego wzrostu napięcia ) to zalożę 2.5 barowy :)

Awatar użytkownika
BASSI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3168
Rejestracja: 20-04-08, 00:34

Postautor: BASSI » 10-07-10, 23:29

Czekam na zbiornik na odmę, poza tym uporałem się z kolankami, które co jakiś czas lubiły spaść. Niestety mam delikatny problem, mianowicie miedzy 3-3,5 tys obr mam lekkie szarpanie na 3,4,5 biegu,ale tylko gdy przepustnica jest na maxa otwarta, zupełnie jakby Knock Sensor nie pozwalał...
Wszystko zostanie zweryfikowane w Wawie u Rysia, a na chwilę obecną jutro zatankuję V power Racing i zobacze czy to od paliwa, czy nie...

SAINZ pisze:Jestem ciekawy porównania z GT?


Robiłem dzisiaj pare prób 0-100 km/h :wink:
7,8-7,9 s. 8)

Awatar użytkownika
Comando
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1679
Rejestracja: 30-11-09, 15:30

Postautor: Comando » 10-07-10, 23:40

BASSISFUN pisze:Robiłem dzisiaj pare prób 0-100 km/h
7,8-7,9 s.


Czym mierzyłeś?
JDM sucks

Awatar użytkownika
BASSI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3168
Rejestracja: 20-04-08, 00:34

Postautor: BASSI » 10-07-10, 23:54

Comando pisze:
BASSISFUN pisze:Robiłem dzisiaj pare prób 0-100 km/h
7,8-7,9 s.


Czym mierzyłeś?


Wypożyczyłem machinę liczącą :twisted:
Budzik :)
mam to szczęscie, że na 2 można do 100 dociągnąć. :)

Awatar użytkownika
Rzeski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6524
Rejestracja: 10-07-07, 10:37

Postautor: Rzeski » 15-07-10, 15:25

BASSISFUN pisze:W weekend jak mi się uda, założę zbiornik na odmę.

Bassi wtf ? z tym zbiornikiem na odme ??
WROCLOVE BRADA

Awatar użytkownika
BASSI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3168
Rejestracja: 20-04-08, 00:34

Postautor: BASSI » 15-07-10, 17:19

Opary oleju z głowicy zamiast trafiac do komory spalania, będą trafiać do specjalnego zbiornika.
Ogranicza to zjawisko "kopcenia" .
Zwróć uwagę, że mam teraz nadciśnienie a nie podciśnienie i obieg oparów się zmienił.
Zbiornik gromadzi opary bezposrednio z glowicy, natomiast na kolektorze ssacym bedą specjalne filterki.

Awatar użytkownika
Lestat
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2980
Rejestracja: 20-07-07, 20:30

Postautor: Lestat » 15-07-10, 19:16

przecie jakby tak zostawił jak było w na, to by mu kompresor pompował do komory z wałkami 0,3 bara, a to nie jest zdrowe. a swoją drogą skąd się bierze podciśnienie do oil catcha? z odcinka przed turbiną?
4a-ge power

Awatar użytkownika
BASSI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3168
Rejestracja: 20-04-08, 00:34

Postautor: BASSI » 15-07-10, 20:55

przed kompresorem jest podciesnienie - zasysa jak babka kiepska :-D
Zalalem wczoraj Vpower Racing i troszku się poprawiło miedzy 3-3.5.
Nie mniej jednak do poprawki mapa co prawda tylko deliktanie...
Sprzeglo narazie daje rade po mimo wielu startow na 1,2,3 do odciecia...
Nie moge sie doczekac kiedy bedzie troche chłodniej bo temp sprawia ze traci się wiele KM...

Awatar użytkownika
Lestat
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2980
Rejestracja: 20-07-07, 20:30

Postautor: Lestat » 23-07-10, 09:58

zapodaj jeszcze główkę z 4age i będzie miód :)
4a-ge power

Awatar użytkownika
BASSI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3168
Rejestracja: 20-04-08, 00:34

Postautor: BASSI » 23-07-10, 10:04

Pewno na następne wakacje jak z zółwiem tak posiedze, podumam, to wpadne na taki pomysł :-D

Awatar użytkownika
góral
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2687
Rejestracja: 06-07-04, 22:57

Postautor: góral » 23-07-10, 11:10

A czy jak podniesiesz doładowanie to dalej bedziesz mógł właczac/wyłaczac? Bo cosik mi sie zdaje ze nie..? :?
Q3, Outback, Legacy, i Carlos.

Awatar użytkownika
BASSI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3168
Rejestracja: 20-04-08, 00:34

Postautor: BASSI » 23-07-10, 12:43

tak będę mógł, będą zrobione dwie mapy z możliwością przełączania.
Przy 0.5 bara było by już za mocno przelane dla N/A.
Myślę, że połowa sierpnia i będzie stage 2 czyli docelowe 0.5 i mocniejsze sprzęgło.

Awatar użytkownika
BASSI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3168
Rejestracja: 20-04-08, 00:34

Postautor: BASSI » 27-07-10, 21:39

z racji, iż zrobiło się troszkę chłodniej i zapłon się troszkę uspokoił, podjechałem na hamownię....

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Przepraszam ,że wykres nie jest super czytelny, ale brak skanera robi swoje...

Seria 7A-FE :
115kM/5800
154Nm/4400

Mój wynik :
~ 144KM/6300
~ 184Nm/4400

Doładowanie zaledwie 0.25 Bara.
Paliwo 98 Ultmate

Jak widać przy 1900obr/min mam moment jak w seryjnym 7A-FE a wiec 154:)
a od 3500 obr/min jest już 180Nm.

od 4400obr/min zaczyna się już lekkie przelewanie AFR poniżej 11 i to widać na wykresie.
Napewno szerokpasmowa sonda i kolejne strojenie załatwią sprawę :)

Myslę, że VpowerRacing + chlodniejsza pogoda i nie za mocno nagrzany kompresor zrobi lepszy wynik ~ 150KM , ~ 190Nm.

Następne hamownie po założeniu wiekszego koła, zwiekszeniu doładowania do 0.45Bara i założeniu mocniejszego sprzęgła a także lekkiej korekcie mapy.

Pozdro Bassi :twisted:

Awatar użytkownika
BASSI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3168
Rejestracja: 20-04-08, 00:34

Postautor: BASSI » 27-07-10, 22:55

Wszystko jest w jak najlepszym porządku.
Na razie jestem bardzo zadowolony z dotychczasowych wyników.
To co było zaplanowane zostało osiągnięte.
Kolejny etap to :
180KM/220Nm... i jak najdłuższa bezawaryjność :wink:

Awatar użytkownika
Lestat
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2980
Rejestracja: 20-07-07, 20:30

Postautor: Lestat » 27-07-10, 23:05

ładnie, widać jak kompresor zżera moment w wyższych obrotach
4a-ge power